Dersin Adı | Ayakkabı Malzeme Bilgisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATU 101 | Güz | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Tasarım kavramı ile ilişkili olarak ayakkabı üretiminde kullanılan malzemelere yönelik bilgileri sağlamak |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, tasarım ve trend olgusu ile bağlantılı olarak saya ve tabanda kullanılan ana malzemeler, yan malzemeler ile malzeme ve kalite testlerini içerir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Malzeme Bilgisine Giriş. Malzeme ve Malzeme BilgisininTanımı ve Önemi.Malzeme Bilgisinin Yararlandığı Bilim Dalları.Malzemelerin Sınıflandırılması ve Malzeme Seçimi. Standardizasyon ve Standart Kavramları. Malzeme Standardizasyonu ve Faydaları. | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 1; Ayakkabı Malzeme Teknolojisi,Nurettin Akçakale,Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bölüm 1 |
2 | Ayakkabının Tarihsel Gelişimi. Malzeme Bilgisine Giriş, Trend, Tasarım ve Moda Kavramları Üzerinden Ayakkabı Tasarımındaki Malzemelere Genel Bakış | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 2; Ayak,Ayakkabı,Kalıp;Dinçer Ünal,İ.Ü İstanbul 2017 |
3 | Ayakkabının Tanımı ve Bölümleri. Ayakkabı Malzemelerinin Sınıflandırılması; Ayakkabı Ana Malzemeleri, Doğal, Sentetik ve Tekstil Ürünleri Kaynaklı Malzemeler. Ayakkabıda Kullanılan Doğal (Gerçek) Deriler; Ham Deri Kaynakları, Ham Derinin Histolojik Yapısı, Ham Deri Kusurları, Ham Derinin Korunması ve Saklanması. Deri Teknolojisi; Deri İşlentisine Genel Bir Bakış. Videla Üretimi; Islatma, Budama ve Kanat Ayırma, Kireçlik, Kavaleto (Etleme), Kireç Giderme, Sama, Piklaj. | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 2 Ayakkabı Malzeme Teknolojisi, Nurettin Akçakale, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bölüm 1 Deri Teknolojisi, Ahmet Topbaş İ.Ü. İstanbul 1993 The Chemistry and Technology of Leather,Fred O’Flaherty,William T. Roddy,Robert M.Lollar 1958 volume II Pocket Book for The Leather Technologist BASF 4.edition From collagen to leather the teoretical background, BASF |
4 | Deri Teknolojisi, Videla Üretimi; Tabaklama Metodları, Tanaj, Retanaj, Yağlama, Boyama, Mekanik İşlentiler, Finisaj, Deride Kalite Tesbiti, Fiziksel ve Kimyasal Testler. | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 2 Ayakkabı Malzeme Teknolojisi,Nurettin Akçakale,Abant İzzet Baysal Üniversitesi,Bölüm 1 Deri Teknolojisi,Ahmet Topbaş İ.Ü. İstanbul 1993 The Chemistry and Technology of Leather,Fred O’Flaherty,William T. Roddy,Robert M.Lollar 1958 volume II; Pocket Book for The Leather Technologist BASF 4.edition Deride Kalite Tesbiti Dr.Ahmet Topbaş İ.Ü. 1998 |
5 | Teknik Gezi | Kösele ve Videla Üretim İşletmesi |
6 | Ayakkabıda Kullanılan Suni(imitasyon) Deriler | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 3 Ayakkabı Malzeme Teknolojisi, Nurettin Akçakale, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bölüm 2 |
7 | Teknik gezi | Suni(imitasyon) Deri Üretim İşletmesi. |
8 | Ara Sınav | - |
9 | Ayakkabı Üretiminde Kullanılan Tekstil Malzemeleri. Taban ve Taban Astarı Üretimi. | Ayakkabı Malzeme Teknolojisi,Nurettin Akçakale,Abant İzzet Baysal Üniversitesi,Bölüm 3 ve 4 Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 3,8 ve 11. |
10 | Teknik gezi | Işıkkent Ayakkabıcılar sitesi |
11 | Ayakkabı Sayasında Kullanılan Yardımcı Malzemeler. Ayakkabı Tabanında Kullanılan Yardımcı Malzemeler. Ayakkabı Üretiminde Kullanılan Mamül Kimyasal Malzemeler | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2001 Bölüm 4 ve 9 Ayakkabı Malzeme Teknolojisi, Nurettin Akçakale, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bölüm 4,5 ve 6 |
12 | Ayakkabı Üretiminde Kullanılan Aksesuarlar | Ayakkabı Malzeme Teknolojisi, Nurettin Akçakale, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bölüm 7 |
13 | Ayakkabı Üretiminde Kullanılan Finisaj Malzemeleri. Ayakkabıcılıkta Kullanılan Dikiş İplikleri. Saya Dikiminde Kullanılan Makine İğneleri. | Ayakkabı Malzeme Teknolojisi,Nurettin Akçakale,Abant İzzet Baysal Üniversitesi,Bölüm 8,9,10 Deri Teknolojisi,Ahmet Topbaş İ.Ü. İstanbul 1993 |
14 | Teknik Gezi | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | Ders Notları |
16 | Final |
Ders Kitabı | Ayakkabı Malzemeleri, Cengiz Kastan, İstanbul Ayakkabıcılar Esnafı Yayınevi, İstanbul, 2011
François BOUCHER 20,000 Years of Fashion - The History of Costume and Personal Adornment *Abrams Inc and Thames and HUDSON Ltd., 1987, New York USA , ISBN 0-8109-1693-2 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Nurettin Akçakale, Ayakkabı Malzeme Teknolojisi, Gece Kitaplığı Yayınları, 2017 Shoes Design, Aki Choklat, Laurence King Publishing, 2012 Shoes, Paola Buratto Caovilla, Thames and Hudson, London, 1998 Shoes, Linda O Keeffe, Könemann Press., Köln, 1996 Shoes,Colin McDowell, Thames and Hudson Pub., London, 1989 Heavenly Soles, Mary Trasko, Abbeville Publishers, New York, 1989 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 14 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | 1 | 16 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | 1 | 8 | |
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 118 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Ayakkabı Tasarım ve Üretimi alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem ve araçlar hakkında bilgi sahibi olacaktır. | X | ||||
2 | İlgili alanda kullanılan malzemeleri ve kimyasalları tanıyabilecek, uygulamalar için gerekli olan teknikleri ve teknolojik cihazları kullanabilecektir. | X | ||||
3 | Alan ile ilgili mevzuat ve ilkeler hakkında bilgi sahibi olacaktır. | |||||
4 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilecek, yorumlayabilecek, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilecektir. | X | ||||
5 | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilecektir. | |||||
6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı ile yenilikçi, sürekli gelişime açık, yaratıcı düşünceye sahip olacak ve uygulayabilecektir. | X | ||||
7 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite kavramlarını bilerek, bunların gereklerini yerine getirebilecektir. | |||||
8 | Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilecek, etkin ve verimli çalışabilecektir. | |||||
9 | İş etiğinin değerlerine uymanın gereğini özümseyerek alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında her şart altında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olacak ve uygulayabilecektir. | |||||
10 | İngilizce’yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak Ayakkabı Tasarım ve Üretimi alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecektir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest